Treceți la conținutul principal

Saracia si pirateria online

Exista vreo legatura intre saracie si pirateria online? Tine cineva cont de faptul ca un user din Statele Unite nu castiga la fel ca unul din Armenia? Se pare ca nu.

Intr-un articol din Guardian este reliefat faptul ca userii din tarile sarace nu-si pot permite achizitionarea produselor media/software/games. Exista tari in care, pentru un joc (pe care-l poti termina intr-o zi) ar trebui sa muncesti o saptamana. Pentru acelasi joc, un user din tarile dezvoltate munceste o singura ora.

Produsele software pot ajunge la preturi de sute, chiar mii de dolari (exemplu produsele Adobe). In tarile in care userii castiga, in medie, 300 de dolari/luna, poti ajunge sa muncesti chiar mai mult de un an intreg pentru un singur produs software. Vi se pare rezonabil? Un an intreg, zi de zi, pentru un singur produs software? Probabil ca ti-ar lua zece ani din viata ca sa poti cumpara produsele software de care ai avea nevoie; iar dupa acesti zece ani ai constata ca tot ce-ai cumparat este deja depasit asa ca ai lua-o de la inceput. Nu este hilar? Un fel de "Hai la noi sa mancam nimic".

Nici nu poti cere userilor din tarile sarace sa nu se mai educe, sa nu mai tina pasul cu ceea ce se intampla in lume in domeniul software. Unii mai obtuzi ar putea obiecta "Daca nu au bani, sa nu se educe". Da, o obiectie pe cat de idioata, pe atat de inutila. L-as ruga pe obtuz sa incerce sa faca o asemenea obiectie in China, Venezuela, Bangladesh, Pakistan, Irak, Brazilia sau India, tari in care pirateria online este sport national din cauza castigurilor infime.
De multe ori, tocmai acesti obtuzi limitati au fost pusi sa rezolve problema pirateriei online; nu-i de mirare ca rezultatul a fost zero.

Produsele muzicale creeaza cele mai dure dispute deoarece userul (chiar si cel occidental) nu mai este dispus sa plateasca 1 dolar doar pentru a asculta o melodie (astazi exista o multitudine de metode prin care userul o poate asculta free online) iar casele de discuri nu vor sa-si schimbe metoda arhaica de vanzare a produselor pentru a genera profit in online. Casele de discuri refuza sa faca distinctia intre produsul fizic din magazinul de la coltul strazii si mediul virtual.
Modelul de business al acestor case de discuri este perimat asa ca, mai devreme sau mai tarziu, va trebui schimbat.

In Statele Unite se afla cei mai multi producatori de filme/muzica/software/games. Acestia isi stabilesc preturile produselor luand in calcul castigurile userilor din tarile dezvoltate. De-aici pleaca problema principala caci aceste preturi sunt uriase pentru userii din zonele sarace.
Pe de alta parte, nici nu poti avea preturi diferite in functie de zona deoarece userii din tarile dezvoltate ar cumpara totul din tarile sarace.

Lucrurile sunt foarte complicate deoarece este dificil sa gasesti un echilibru intre protectia eficienta a produselor media/software/games si respectarea drepturilor userilor. Este absurd sa-ti imaginezi ca vei rezolva problema pirateriei prin acorduri gen ACTA, aruncand sute de mii de oameni in inchisori doar pentru ca au descarcat un joc sau un film. Asta este o abordare extremista, specifica unui idiot sadea - nu ma refer la tipii hulpavi de la Hollywood :).

Prin acorduri aberante de tip ACTA sau propaganda Hollywood, educatii copyright, seminarii, conferinte sterile, nu va fi rezolvata problema pirateriei pe Internet. Pentru a putea combate eficient (intr-un mod echilibrat) pirateria online vor trebui gandite noi formule de comercializare a produselor care sa tina seama de toate aspectele, inclusiv de cele legate de castigurile infime din tarile sarace. Numai in felul acesta poate fi gasita o solutie realista pentru combaterea pirateriei online - restul sunt doar actiuni care nu vor duce nicaieri.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cel mai mare avion din lume - Antonov 225

Antonov 225 sau An-225 Mriya (Mriya=vis) este cel mai mare avion de transport marfa existent. A fost construit de sovietici in Ucraina, tara in care se afla biroul de design Antonov. NATO a denumit avionul Cossack.

Recuperarea fisierelor sterse

Este posibil ca un fisier sters (inclusiv din Recycle Bin) sa fie recuperat? Da, in anumite cazuri este posibil!

Cand stergeti un fisier acesta nu dispare de pe harddisc. Sistemul de operare doar marcheaza spatiul ocupat de acesta ca fiind liber la scriere.

Am fost la Kusadasi

Timp de vreo zece zile am vizitat statiunea turceasca Kusadasi. Sincer sa fiu as fi preferat sa plec tot in Grecia insa nevasta-mea tinea sa vada si Turcia. Prin tehnici specifice m-a convins asa ca am luat-o catre Turcia. Unde ai putea sa te duci ca roman, vara, in Turcia? La Kusadasi, bineinteles! Am cerut sa nu fie agitatie prea mare sau prea mult zgomot in zona iar plaja sa fie mare si nu foarte aglomerata asa ca am fost indrumati spre zona Kustur.

Contract Wars - joc online multiplayer FPS

In ultimul timp am tot jucat Contract Wars, un MMOFPS (shooter multiplayer) free, foarte reusit; un joc stabil, complex, cu o grafica surprinzator de reusita.
Jocul poate fi jucat in cinci moduri: Deathmatch, Team Elimination, Team Designation, Tactical Conquest si Hardcore.
Jocul este destul de complex asa ca, momentan, voi face o prezentare succinta axandu-ma pe modul de joc Team Elimination.

Incalzirea globala - inselatorie de proportii globale (video)

Stiati ca iernile grele, zapada inalta de un metru, gerul care-ti taie respiratia sunt cauzate de incalzirea vremii??? Ce? Nu e logic? Stiu!

Film crestin - Imparatul David (subtitrat)

In preajma Craciunului, un film crestin, subtitrat in romana. Vizionare placuta.

Perioada interbelica, perioada de aur a Romaniei

Uitandu-ma peste fotografii din perioada interbelica am realizat ca Romania a fost candva o adevarata tara europeana. Chiar si din fotografii poti sesiza ca exista o diferenta uriasa intre mentalitatea romanului de atunci si ce-l de astazi - diferenta este atat de mare incat cei doi par a nu avea nimic in comun.

Yepi - site jocuri online

Jocurile in browser reprezinta unul dintre motivele principale pentru care utilizatorii intra online.